Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Mayla en addy - WaarBenJij.nu Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Mayla en addy - WaarBenJij.nu

Ter land, ter zee en in de lucht

Door: Mayla en addy

Blijf op de hoogte en volg Mayla en addy

07 December 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

De ochtend van woensdag 2 december was het ein-de-lijk droog, yes. Misschien kunnen we vandaag wel vliegen, we waren al vroeg wakker (7.00 uur). Addy ging nog even douchen en Mayla ging om 8.00 uur naar het centrum om informatie te vragen. Helaas zitten ze volgeboekt en daarbij is wederom alles gecanceld. Ze zitten vol tot 6 december en het weer wordt pas zondag misschien beter. Tja daar hebben we niet zoveel aan he!? Dus hebben we besloten om nog even te kijken bij de Fox Glacier en dan door te rijden. Bij de Fox Glacier konden we dichterbij komen. Het ijs konden we misschien niet aanraken, maar al met al zagen we hem goed. Na een heerlijk bammetje pindakaas reden we door naar Jacksons Bay. Bij de i-site zeiden ze dat we hier wel pinguïns kunnen spotten. Het weer was helaas omgeslagen en tijdens het rijden regende het hard. We besloten een camping in Haast te nemen zodat we altijd nog naar Jacksons Bay kunnen rijden of, nja we kunnen zelf bepalen wat we doen aangezien het onze reis is. Door de regen besloten het toch maar niet te doen. De volgende dag vertrokken we met een flinke regenbui naar Wanaka. De rit was prachtig, maar door de regen konden we niet ver kijken. Eenmaal in Wanaka aangekomen, regende het helaas nog steeds. Ook hier gingen we naar de i-site om te kijken of een helikoptervlucht misschien mogelijk was. Er was een mooie LOTR toer, wel 700 dollar maar wel met de heli door de bergen met wat stops. Helaas vlogen deze niet vanwege het weer.Het zou de volgende dag een van de mooiste dagen worden, heel helder met 30 graden. We besloten te gaan lunchen en er over na te denken wat we wilde. Het werd inmiddels korte broeken weer, het weer slaat door de bergen hier snel om. Er was nog wel een helikoptervlucht mogelijk naar Mount Aspiring. Deze vlucht is een uur lang met twee stops op de sneeuw en misschien een gletsjer. Dus hadden we geboekt!

Vrijdag 4 december was het zover! Gaan we nu daadwerkelijk een heli instappen!? Na een belletje voor een weer check was er een akkoord gegeven door de piloot. Op ons gemak reden we er heen, alleen was de weg afgesloten. Er was een auto die langs het afgezette gedeelte gewoon over het gras afsnee en als een gek door reed. We belden naar het bedrijf en hoorden dat wij dat ook konden doen, onze piloot was er nog niet, dus we waren op tijd. Zoals je wellicht raad, dat autootje voor ons daar zat de piloot in, haha. Eenmaal aangekomen moesten we ons wegen en samen met een pas getrouwd uit India komend stel stapten we de heli in....spannend! Addy ging als eerste voorin en wauw wat hebben we genoten. De bergen waren geweldig en we kwamen zo dichtbij dat we het idee kregen dat we de bergen konden aanraken! Bij de eerste stop was er een uitzicht...niet te beschrijven. Overal bergen en we stonden op de sneeuw! Het was maar 1 graad, best koud. Het was zo helder, we zagen zelfs Mount Cook! Dat is de hoogste berg hier van bijna 4000 meter hoog!! Natuurlijk hadden we veel turbulentie, iets wat Addy echt niet top vond, maar met de wind in de bergen is dat niet onoverkomelijk. Van dichtbij hebben we Mount Aspiring mogen bekijken en de tweede stop was ook in de sneeuw. Er zijn genoeg foto's gemaakt als bewijsmateriaal, haha. Geweldige ervaring was dit! Om 9.00 uur waren we weer terug op de basis en we konden niet geloven dat we dit echt hadden gedaan. We gingen terug naar Wanaka en hebben dit avontuur aan de familie in geuren en kleuren verteld. Wegens de omliggende bergen en het snel omslaande weer was het in de ochtend fris, in de middag werd het heerlijk kortebroeken weer.Voor in de middag hadden we een wandeling gepland van max. 3 uur. Daarvoor zijn we een stuk terug gereden naar Haast, deze weg was geweldig en dit keer zonder regen zagen we veel meer. Door een kleine miscalculatie duurde de auto rit langer dan verwacht. De wandeling tussen de bergen, bos en over watervalletjes was heerlijk. Het zonnetje was lekker aanwezig, net zoals de sandflies. We bleven dus dus goed in beweging (dan bijten ze je niet). Het pad was prachtig, we waanden ons even alleen op de wereld. De grond zakte alleen hier en daar onder onze voeten weg wegens de vele neerslag, maar dat liet de pret niet drukken. Op een gegeven moment konden we echter niet verder omdat er zo'n grote modderpoel voor ons lag die we niet konden omzeilen zonder natte voeten te krijgen. Helaas hebben we de wandeling niet volledig kunnen doen. In Wanaka hadden we een tentje gezien die pizza hadden en besloten daar vanavond te gaan eten. Aangezien de zon er nog heerlijk was zijn we eerst op een ander terrasje gaan zitten, die ons eerder al had aangesproken. Heerlijk genietend van een local biertje, in de zon en kennelijk zijn Addy en Mayla nog steeds niet uitgekletst. Volop aan de praat namen we een voorafje en genoten. Om de avond lekker uit te rekken liepen we naar een volgend tentje voor nog een drankje. Hier hebben we mensen uit Zwitserland ontmoet die inmiddels al 7 jaar in Singapore woonden en nu hier voor twee weken op vakantie zijn. Helaas is er bij hun camper ingebroken toen zij een wandeling deden van 2 uur. De vrouw haar koffer was weg, kleding en paspoort alles behalve wat ze aan had was weg. Hierdoor voelde we ons extra gewaarschuwd. Als de camper op slot zit betekend dit niet dat het altijd veilig is. Hun camper was namelijk open gebroken. Gelukkig hebben wij ons paspoort en belangrijke spullen altijd bij ons, maar het zette ons wel weer scherp. Na een drankje gingen we door naar de "pizzatent". We hebben hier echt de lekkerste pizza gegeten en genoten van een mooi uitzicht, met zelfs een kerstboom. Het blijft gek, kerst in een warm land.

De volgende dag lekker rustig aan en een korte wifi stop gingen we naar Arrowtown. De rit vanaf Wanaka hierheen was overweldigend, het was zo prachtig! Uiteraard hebben we alle Sinterklaas liedjes hardop gezongen want het is tenslotte 5 december. Uiteindelijk vonden we een luxe camping, snel geboekt en besloten nog even door te rijden naar Queenstown. Wat een gezellige stad! Veel winkels, dus even shoppen. Wat souvenirs, een bikini en slippers. Na het avond eten hebben we onze slipper gezet en een cadeau gekregen! Een heerlijke chocoladeletter van Jeanine(moeder van Addy), eeh we bedoelen natuurlijk Sinterklaas. Dankuwel Sinterklaas!

De dag erna werd nog even met het thuisfront gebeld, voor hun was het Sinterklaasavond. Daarvoor is de wekker vroeg gegaan want we hadden voor vandaag om 8.00 uur een mooie 4x4 Tour van LOTR geboekt. We kwamen erachter dat onze gids, die heel gezellig was, Nederlands kon omdat hij in Eindhoven heeft gewerkt. We hadden gelijk een klik en we gingen met de 4x4 met nog twee chinezen en een jongen uit Melbourne, op weg. De Tour was geweldig! We kregen eerst een scène van LOTR te zien en zagen de plek waar en hoe het was gefilmd. Super leuk, hierdoor heb je een goed beeld van de film. De locaties waren prachtig en we kregen nog een heerlijke lunch met een uitzicht wat wel uit een schilderij afkomstig leek te zijn.

Eenmaal weer gedropt in de stad hebben we een heerlijk ijsje genomen. Echt de picobello van Queenstown, heerlijk. Ernaast zat de beruchte fergburger waar echt de hele dag een rij staat. Ze staan er bekend om de lekkerste burger van de wereld te hebben, dat moeten we nog gaan proeven. Helaas zaten we erg vol van het ijs dus een andere keer. We gingen op weg naar Glenorchy en Paradise, hier zijn ook diverse LOTR locaties. Toen we dichtbij kwamen stond er een waarschuwingsbord. Voorbij dit bord is grote schade aan de auto mogelijk. Oké, tja... Maar we willen er wel heen...dus gewoon gegaan. We moesten inderdaad door wat water (laagstaande riviertjes) en het was een offroad weg dus de lak gaat er lekker aan. Helaas nooit de locaties gezien, tenzij je misschien weet hoe en wat er is gefilmd. Er stonden namelijk geen borden die wat meer info gaven, dus jammer. Wel leuk ook tussen de koeien en schaapjes te rijden met de prachtige bergen op de achtergrond. Vervolgens terug gereden naar een camping. We besloten een boek te lezen met een heerlijke somersby erbij. Toen kwam er een Duits jongetje op Mayla af. Twee seconden laten waren ze al druk aan het voetballen. Hij heette benjamin, afgekort Benni en het was gezellig. Na het spelen bleek er een stel met een dochtertje van 8 maanden, die naast ons stonden, ook uit Duitsland te komen. We hebben de hele avond gezellig geklets. Het was een heerlijke dag, wel was het enorm koud in de camper. Klappertanden!

Maandag 7 december hebben we een wandeling naar de top van de gondola's in Queenstown gemaakt. De wandeling was erg steil omhoog en duurde 40 minuten. Boven aangekomen was het uitzicht wederom om door een ringetje te halen. Tja, het is nu eenmaal een prachtig land!! Boven aan de berg kon je kiezen: lopend terug of met de gondel voor $20 pp. Ondanks dat we beiden wegens de kou slecht hadden geslapen, had Mayla genoeg energie om naar beneden te lopen. Aangezien Addy met een klein humeur was wakker geworden heeft zij gekozen voor de gondel. Als beloning voor de inspanning een heerlijk ijsje toe en terug naar de camping. Morgen gaan we rijden naar Te Anau, dit is ongeveer 2 uur en drie kwartier. Woensdag gaan we op cruise naar de Doubtfull sound met een overnachting en kajakken!

• 13 December 2015 - 10:27

Opa Oma:

zoals altijd lieverds weer heerlijk genoten van jullie reis
    die jullie samen maken het is echt top
    wat we lezen
    ik heb ook net de foto's gezien op fb van de zeil reis
    en de pinguïn die er stond
    zo leuk het is genieten
    maak er nog een feest van lieverds
    vandaag gaan we Mendel zijn verjaardag vieren want die was op bivak
    18 jaar alweer het gaat snel allemaal
    en Rick vandaag naar Aalsmeer ga hem nog gauw succes wensen
    dikke kus en tot snel

Opa Oma xxxxxxxx

• 13 December 2015 - 12:50

Addy Knoop Van Zweeden:

Jammer van al die regen maar jullie maken er het beste van en wij genieten mee van de verhalen! Bedankt, liefs en tot de volgende keer xx

• 13 December 2015 - 16:11

Jeanine En Willem:

Lieve Travelchiks, we zijn blij dat jullie zo genieten, ga zo door!