Op naar Fransie - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Mayla en addy - WaarBenJij.nu Op naar Fransie - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Mayla en addy - WaarBenJij.nu

Op naar Fransie

Door: Mayla

Blijf op de hoogte en volg Mayla en addy

01 December 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Na heerlijk ontspannen op Marahau gezeten te hebben wordt het tijd om door te rijden. Omdat de camper nog steeds een raar geluid maakte hebben we de monteur gebeld. Voor controle konden we in Riwaka terecht, nog geen 11 km rijden. Prima, met het idee om dit even snel te laten maken gingen we heen. Helaas, het kapje van het luchtfilter was stuk en vervolgens was ook het luchtfilter onder de auto weg...humz cruciaal puntje. De monteur vertelde ons dat we geluk hadden dat er nog geen water in terecht was gekomen. Oepsie! Morgen zou er op zijn vroegst pas een nieuw filter zijn, tja wat nu? Riwaka is nog kleiner dan zijdewind dus er was niet zoveel te beleven. Gelukkig kregen we een leenauto, lees barrel. Een schakel wat voor ons even wennen was. Stuurbekrachtiging of airco kent deze auto ook niet.. Maar het rijd en we kunnen in ieder geval verder. Helaas is het niet zulk mooi weer en we besloten naar de Hungergames Mockingjay 2 te gaan. De film zou pas om 20.00 starten en dus moeten we de dag nog even doorkomen. We hebben gelunched bij de bakker en lekker gestruind door de stad en een beetje gewandeld.. Vervolgens gingen we naar de Mac donalds waar we bijna 3 uur hebben gezeten, lekker thee drinken en later wat eten.

Het werd tijd om naar de bios te lopen, daar hadden we ons oude barrel neergezet. De film was in 3D en was super! We hebben onwijs genoten. Het was inmiddels half 11 en de bios liep leeg. We probeerden de auto te startten, dit lukte niet jahoor de accu was leeg, aargh wat nu!? Gelukkig waren er vriendelijke ouders van een stel die naar dezelfde film waren geweest die ons konden helpen met startkabels. Hierdoor kregen we een kickstart en het is belangrijk om hem niet te laten afslaan. Voor Mayla best spannend, in het donker met schakel en natuurlijk links rijden. Tijdens het rijden hadden we alleen groot licht, heel vreemd. Gelukkig zijn we heelhuids zonder de auto te laten afslaan bij de monteur gekomen en zijn we in onze camper gekropen.

Op zaterdag 28 november kregen we vroeg te horen dat ze een filter hadden en we op weg konden. We reden naar Westport, zon 3 a 4 uur rijden. Onderweg zagen we een hitch hiker en het leek ons een goed idee, voor onze karma, om deze jongen te helpen. Hij heette Tim en kwam uit Duitsland, hij was onderweg naar Christchurch. Daar moesten wij niet heen maar konden hem wel bij Murchison afzetten zodat hij vanuit daar weer verder kon. Helaas was Tim niet zo gezellig als dat we dachten dus stiekem waren we blij dat we op zijn punt waren. Bij Murchison was ook de langste swing bridge van nieuw zeeland. Dat moesten we natuurlijk zien! En dan merk je wel weer dat het allemaal toeristisch is, 10 dollar entree...enfin laten we het maar doen. Het was echt een lange brug en doorzichtig, haha. Oké het was echt heel erg hoog, maar super gaaf. Na een wandeling aan de andere kant, die over goudzoekers gebied ging, was het wel weer genoeg. Weer terug over de enge hoge brug en op naar de camper. Vervolgens door naar westport voor een camping. Zondag wilden we wel even de stad in..op zondag..niet echt handig. Dus we besloten door te gaan naar hokitika en onderweg langs de pancake rocks te gaan. Dit waren grote stukken leisteen die door erosie waren gevormd in stapels pannenkoeken. Het is niet lastig om te raden wat wij die avond hebben gegeten, ze waren heerlijk! In hokitika hadden we een mooie camping gevonden die aan het strand lag. Niet zomaar een strand, deze was niet geel of goud maar zwart. Een heel bijzonder uitzicht, we hebben ons hier heerlijk vermaakt. In de avond hebben we naar de zonsondergang gekeken.

Op maandag 30 november zijn we gereden naar Okarito lagoon, even een lekkere goedkope camping pakken. Echter wisten we niet dat er zoveel sandflies waren, we werden weer lek geprikt. Maar het is dicht bij de Franz Josef gletsjer waar we graag een heli hike willen doen. Vandaag, dinsdag 1 december hadden we een reservering voor 14.00 staan. Eerst zijn we het stadje, nja noem het maar een dorp, ingegaan om onze tijd een beetje uit te zitten. Het was erg bewolkt en voor de zekerheid zijn we gaan vragen of de hike nog wel door zou gaan. Helaas, de piloot heeft geen goedkeuring gegeven en de vlucht is gecanceld. Tot onze frustratie hoorden we wel helicopters gaan. Nja, er zal een goede reden voor zijn. Voor de middag gingen we zelf wandelen en de gletsjer van onderaf bekijken. Onderweg begon het helaas al te regenen, dat houdt ons niet tegen. Al zingend liepen we heen, maar het uitzicht was niet helder. Ook waren er flinke stromingen water en konden we niet heel dichtbij komen. Dat was maar goed ook, het zag er niet heel veilig uit. Met inmiddels onze poncho's aan hebben we nog een stuk gewandeld tot we het zat waren. Om de middag nog wat gezelliger te maken ondanks de regen zijn we naar een kiwi centre gegaan. Hier hebben we 3 kiwi's gespot en geleerd over de gletsjer. Het was een gezellig middagje. Na wat boodschappen namen we een warme chocomel in de camper. Her blijft maar regenen, het komt met bakken uit de lucht maar het is niet koud (17 graden). Waarschijnlijk blijft dit nog wel de komende dagen, we gaan het zien.

• 01 December 2015 - 23:08

,Addy Knoop:

Fijn weer een verslag te lezen, je hadden wel pech, ik hoop dat het met de auto nu verder goed gaat.......heel veel liefs

• 02 December 2015 - 07:21

Jeanine:

Lieve dames, wat een avonturen maken jullie mee! Heel leuk om te lezen. Jammer dat de camper af en toe weigert... Schrijven jullie om de beurt? Ik kan niet echt verschil ontdekken in stijl. Maakt ook niet uit, het is fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. Xx

• 02 December 2015 - 14:43

Opa Oma:

wat heb ik weer genoten van jullie verhalen
    en op deze manier reizen we wel met jullie mee
    wel wat pech met de auto die jullie hadden
    maar gaat deze auto nu wat beten
    wel zwaarder rijden hé zo
    maar dat zijn goede lessen voor rij vaardigheid die jullie opdoen
    tot jullie volgend verslag lieverds goede reis verder
    heel veel knuffels Opa en Oma kussie xxxxxxxx

• 07 December 2015 - 23:33

Jeanet Knoop:

leuk meiden! Het heeft even geduurd maar ik heb me nu helemaal ingelezen en blijf jullie nu trouw volgen. Wat een avonturen al! Ben zeer benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Veel liefs van Jeanet

Mayla en addy

Mayla en Addy zijn net twee afgestudeerde Sport en Bewegen Professionals die de reis van hun leven gaan maken voor zij aan het "echte" werk beginnen. Zij hebben elkaar tijdens hun studie aan de hogeschool inholland Haarlem leren kennen. Aan het begin van hun vierde studie jaar werden de plannen voor de toekomst besproken. Beide dames wilden graag nog een mooie reis maken. Als beloning voor hun harde werk nemen zij het er van om er samen 2,5 maanden tussenuit te gaan. Zij vertrekken per 1 november 2015 naar het prachtige Nieuw Zeeland. Via deze blog willen wij de thuisblijvers een beetje van ons avontuur mee laten genieten.

Actief sinds 10 Nov. 2015